Self training in leisure physical and sport Activities. An analysis of the practice of tennis. - Archive ouverte HAL Access content directly
Theses Year : 2006

Self training in leisure physical and sport Activities. An analysis of the practice of tennis.

L’AUTOFORMATION PAR LES PRATIQUES SPORTIVES DE LOISIR- ANALYSE DE CAS DANS LA PRATIQUE DU TENNIS

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Abstract

Wich are the educative and formative virtues of sport ? How can sport practice, amateur as well as professional, be the source of a sport culture ? What is meant by sport culture ? Today we can observe the emrgence of new forms of apprenticeship and slf-training wich, among other things, are linked to the evolution of free time. Il shell define these nex forms of apprenticeship and self-training what are the characteristics of this self-training linked tosport practice, how is it guided, who are its mediators ? To answer these questions, I intend to observe these activities in the fielf of tennis, from sociopedagogic standpoint. My method will be a case study. In this way, I am going on with a study wich I undertook in 1984 as part the requirements for a Diloma of Advanced Studies at the departement of Education Sciences of the University Paris V-Sorbonne under the direction of Joffre Dumazedier under the titel « Self-training in leisure physical and Sport Activities ». Emphasizing this evolution should make it possible to reconsider the concept of sport culture in Education in the school environment (among other places) thanks to abetter adaptated sociopedagogy.
Aujourd''hui le travail ne présente plus en moyenne que 12% de notre temps de vie, et les loisirs structurent une part importante de notre existence. Dans ce temps libéré,des individus novateurs acquièrent des compétences originales dans une société de connaissances en mutation. Ces nouvelles formes d''apprentissage que nous avons appelé autoformation sont ici l''objet de notre observation. Ce processus est à relier aux évolutions économiques et sociales appelant à un développement personnel de son capital humain tout au long d''une vie. A partir de l''observation de 42 parcours de joueurs de tennis experts adultes, à l''aide d''entretiens non directifs, nous avons dégagé les caractéristiques de cette autoformation associées à la pratique du tennis, avec l''aide du logiciel Alceste. Nous avons validé plusieurs dimensions, dont l''art de s''entraîner en faisant un retour sur soi en gérant ses émotions et en planifiant son action. La mise en valeur de ces dimensions, et de sa porté sociale, nous a permis de reconsidérer le rôle de l''enseignant et de l''apprenant, afin de proposer des perspectives pour l''intervention en milieu sportif et scolaire.
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tel-01445884 , version 1 (25-01-2017)

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Cite

Jean-Michel Peter. L’AUTOFORMATION PAR LES PRATIQUES SPORTIVES DE LOISIR- ANALYSE DE CAS DANS LA PRATIQUE DU TENNIS . Sociologie. Université Paris 5 René Descartes, 2006. Français. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-01445884⟩
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