Abstract : In this study the author analyzes the relationship between the individual body and the body politic in a region of the north Indian state of Uttarakhand, in connection with social changes occurring at the local and trans-local level, which are impacting the status of the different healing systems. By investigating these issues, this paper aims to shed light on some of the complex ways in which practitioners and patients who take part in a local method of healing, in this case ritual healing through possession, respond to the expansion of biomedicine.
The first part of the study analyzes the local landscape of medical pluralism, with particular attention to the local ritual system, which has been for a long time the dominant healing technique and which serves as a political regime for the control of bodies. The second part sets out the therapeutic itineraries and experiences of the actors engaged in these journeys. Finally, attention turns to the way in which changes that have occurred in the wider society as well as in the local landscape of medical pluralism are conceptualized by individuals through discourse about the body that reveals a perception of physical enfeeblement.
Résumé : Les pages de cet article ont pour objectif d’analyser les discours tenus par les acteurs locaux dans la haute vallée du fleuve Baghirati, en Uttarakhand, à propos de la diffusion de la biomédecine dans la région et de ses effets sur l’efficacité des rituels de possession, sur le pouvoir des divinités locales ainsi que sur les corps des personnes. L’étude est axée dans un premier temps sur une analyse du paysage de pluralisme thérapeutique local avec une attention particulière portée au système rituel de soin, lequel a pendant longtemps représenté la technique thérapeutique dominante et sert de régime politique local de contrôle des corps. Dans un second temps, on aborde l’exposition des itinéraires thérapeutiques et des expériences du corps des acteurs impliqués dans ces itinéraires. La réflexion s’oriente enfin sur la façon dont les changements survenus dans la société et dans le paysage local de pluralisme médical sont conceptualisés par les personnes à travers des discours sur le corps auxquels la perception d’un affaiblissement corporel donne forme.